Pazar, Mart 04, 2012

Kurk Ciftlikleri

Danimarka'da sokaklarda yururken cok sasirdim, cogu Danimarkali erkek ya da kadin kurk giymekten kacinmamisti. Benim bildigim gunumuzde batili gelismis ulkelerde kurk giymek tabuyken, Danimarka'da sokaktaki adam bundan haberdar degil gibiydi.

Sonrasinda ogrendim ki, Danimarka dunyadaki onde giden kurk ureticilerinden biriymis, Mink kurklerinin %40'i Danimarka'daki ciftiklerden geliyormus.

Ve evet yine dusunmemistim, ama kurkler de ayni hayvan yiyeceklerimiz gibi ciftliklerden geliyormus. Tilkiler, minkler hepsi ayni tavuk ciftliklerindeki gibi ust uste yetistirilip, daha sonra ulkesine bagli olarak degisik insani metotlarla olduruluyorlarmis, ornegin Amerika'da tilkinin agzina ve anusune mandal takip elektrikle, mink gibi kucuk hayvanlarin ise genelde boynunu kirarak (tavuk ciftliklerinde bir onceki adimda elektrikle bayiltilan tavuklarin kafasi kesiliyor), bazi hayvanlar ise karbon monoksit gazi ile olduruluyormus.

Kurk ciftciliginin yasakli oldugu yegane ulkeler Avusturya, Hirvatistan ve Ingiltere. Amerika'da da yasaklansin diye turlu lobi calismalari var, ama simdiye kadar basarili olduklari tek sey kedi/kopek kurku alis ve satisinin yasaklanmasiymis. Kedi/kopek insanlara eslik/dostluk yaptiklari icin ayricalikli bir kanun kapmayi becermisler.

Tilki Kurk bir palto yapmak icin 24 tilki oldurulebiliyor, Mink palto icin ise 65 mink oldurulebiliyor.

Acikcasi ben sade kurk e karsi cikmayi birazcicik iki yuzlu buluyorum. Hic duraksamadan, balik yerken, kuzu/koyun, dana, domuz, tavuk eti yerken, kurk giymiyorum demek epey kolay geliyor. Kus tuyu yastiklara, paltolara, yorganlara ne demeli, 2009 da cekilen bir Isvec belgeseline gore bu tuylerin %90 i , sadece bu is icin yine ciftliklerde yetistirilen kuslardan geliyor.

Insanlar ayni zamanlarda etlerini yedikleri hayvanlarin kurklerini tuylerini soguk kosullarda isinmak icin kullanmaya baslamislar, doganin kanunu- hayatta kalmak icin ne lazimsa onu yapacaksin. Ama zaman icinde insanlar gelisti, isinacak kiyafetleri hayvan oldurmeden yapabiliyorlar, dolayisi ile kurke luks giyim disinda ihtiyac kalmadi. Ayni sekilde hayvan eti yemeyi keserek, vegan bir hayat stili secerek de hayatta kalacak besinlerimizi alabiliriz. Bunlardan biri daha kolay gelse de digeri bizlere daha zor geliyor sanirim.

1 yorum:

didem dedi ki...

kesinlikle katiliyorum. secici protesto, surekli kendi aliskanliklarimiza en kolayi ne geliyorsa onu ancak protesto edebiliyoruz zaten..